پرسشهای متداول
تعداد بازدید:۲۱۱۲آخرین ویرایش: ۰۷ تیر ۱۴۰۴
1- چرا پرداخت وامهای دانشجویی با تأخیر انجام می شود؟
با توجه به تقویم زمانبندی که از سوی صندوق رفاه دانشجویان در ابتدای هر سال تحصیلی به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ابلاغ می شود وامها پرداخت می گردد. پروسه زمانبندی یاد شده از ابلاغ جدول یادشده شروع می شود تا آخرین مرحله که ارسال لیست های متقاضیان به بانک تجارت شعبه 400 تهران می باشد.
وام دانشجویی با توجه به مقطع تحصیلی دانشجو پرداخت می شود و به ترتیب زیر پرداخت می شود.
کاردانی چهار ترم
کارشناسی هشت ترم
کارشناسی ارشد چهار ترم
دکتری هشت ترم
3- من ترم نه کارشناسی هستم آیا به من وام تعلق می گیرد ؟
طبق قوانین صندوق رفاه دانشجویان دانشجویان خارج از سنوات می توانند باتأیید معاون دانشجویی در نیمسال اول اضافی وام دریافت کنند( در صورت داشتن اعتبار اضافه)
4- بعد از فراغت از تحصیل جهت تسویه حساب چه مدت مهلت برای مراجعه و تسویه حساب در نظر گرفته شده است ؟
دانشجویان دانش آموخته حداکثر نه ماه بعد از فراغت از تحصیل مهلت دارند به دانشگاه محل تحصیل مراجعه و نسبت به تسویه حساب اقدام نمایند.در صورت گذشت زمان قانونی به تسهیلات پرداختی جریمه دیر کرد تعلق خواهد گرفت.
5-معمولا دانشجویان روزانه در هر ترم چند نوع وام می توانند درخواست دهند ؟
در حالت عادی دانشجویان می توانند علاوه بر وام تحصیلی از وام ضروری و مسکن نیز در هر نیمسال استفاده کنند.
6-علاوه بر وام شهریه برای دانشجویان شبانه چه نوع وام های دیگری به این دسته از دانشجویان تعلق می گیرد ؟
دانشجویان شبانه فقط مجاز به درخواست وام شهریه هستند . وام عتبات عالیات تنها وامی است که علاوه بر شهریه می توان درخواست داد. وام ازدواج به دانشجویان شبانه ای که جزو خانواده های جانبازان و ایثارگران بالای 45% باشند تعلق می گیرد.
7- جهت درخواست وام آیا می شود از شماره حساب دوستم استفاده کنم ؟
خیر . بجز حساب دانشجو که جهت احراز هویت از بانک مربوطه استعلام میشود از حساب بانکی سایر افراد نمی شود استفاده کرد.
8-آیا از ضامن مشاغل آزاد می توانم جهت ضمانت وام ها استفاده کنم ؟
خیر . ضمانت وامهای دانشجویی فقط توسط کارمندان رسمی و یا پیمانی قابل قبول بوده و ضمانت بازنشستگان محترم فقط با ارائه گواهی کسر اقساط امکان پذیر می باشد.
9- آیا به وام های دانشجویان روزانه کارمزد تعلق می گیرد؟
تا سال 98 به تسهیلات دریافتی دانشجویان روزانه کارمزد تعلق نمی گرفت اما از سال 98 تسهیلات دریافتی دانشجویان روزانه مانند دانشجویان شبانه مشمول کارمزد روزشمار خواهد شد.
10- بعد از فراغت از تحصیل و دریافت دفترچه اقساط خود را چگونه پرداخت کنم ؟
مدیریت پرداخت اقساط با خود دانشجو می باشد . نکته مهم در پرداخت اقساط عدم دیرکرد دانشجو در پرداخت اقساط می باشد. در صورت عدم تأخیر ، دانشجویان به هر شکل ممکن می توانند نسبت به پرداخت اقساط اقدام نمایند.
11- جهت تشکیل پرونده در پرتال دانشجویی چه مراحلی را باید انجام دهم ؟
1-
12- وام بنیاد علوی به چه دانشجویانی تعلق می گیرد ؟
وام بنیاد علوی به همه دانشجویان شاغل به تحصیل که در ترم های مجاز مشغول به تحصیل هستند تعلق می گیرد.
13- مبلغ وام بنیاد علوی چقدر است ؟
وام بنیاد علوی به دانشجویان مجرد 6 میلیون ریال و به دانشجویان متأهل 8 میلیون
14- آیا من بیمه دانشجویی هستم یا نه ؟
همه دانشجویان شاغل به تحصیل از بدو ورود به دانشگاه تا زمان فراغت از تحصیل تحت پوشش بیمه حوادث گروهی می باشند .
1- پول به حساب تغذیه واریز کرده ایم ولی شارژ انجام نشد؟
به بانک مراجعه نمایید و رسید تایید شده شماره پیگیری دار را به اتوماسیون بدهید تا شارژ انجام شود.
2- رزرو برای هفته بعد انجام داده ایم ولی ثبت نشد؟
درزمان رزرو حتما بعدا از رزرو کردن یکبار از سیستم خارج شده و سپس دوباره وارد شوید و رزروها را چک نمایید ممکن است به دلایل مختلف ازجمله نداشتن شارژ کافی و یا انتخاب های نادرست رزرو انجام نشود.
1- کمیسیون موارد خاص چیست؟
کمیسیون موارد خاص به این لحاظ کمیسیون موارد خاص نامیده می شود تا با رعایت مفاد آیین نامه به وضعیت تحصیلی دانشجویانی که مورد خاص تشخیص داده می شوند رسیدگی و رای نهایی صادر نماید.
2- درخواست چه دانشجویانی در کمیسیون موارد خاص قابل بررسی می باشد؟
موارد خاص به وضعیت دانشجویانی گفته می شود که جریان تحصیل آنها به خاطر عللی خارج از اراده و اختیار دانشجو که در تحصیلشان موثر بوده با مشکل مواجه گردیده که مطابق با ایین نامه کمیسیون در مورد آنها تصمیم گیری می شود
3- نحوه ثبت درخواست دانشجو در سامانه کمیسیون موارد خاص به چه صورت است؟
دانشجو بری ثبت درخواست خود بایستی ابتدا وارد سامانه stu.du.ac.ir (معاونت دانشجویی / سامانه بوستان) شده سپس در صفحه اصلی راهنمایی ثبت درخواست کمیسیون را مطالعه و مطابق آن درخواست خود را ثبت نماید.
4- آیا برای درخواست کمیسیون هزینه ای باید پرداخت گردد ؟
بله، با توجه به نوع و تعداد دفعات درخواست دانشجو در کمیسیون موارد خاص، سامانه مبلغ را محاسبه می کند و در هنگام ثبت درخواست از دائانشجو به صورت الکترونیکی اخذ می گردد.
5- آیا دانشجو جهت ثبت درخواست محدودیت زمانی دارد؟
خیر. دانشجو بدون محدودیت زمانی می تواند درخواست خود را در سامانه ثبت نماید.
6- اعضای کمیسیون موارد چه کسانی می باشند؟
ریاست دانشگاه، معاون آموزشی، معاون دانشجویی و 4 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه
1- اطلاع رسانی برنامه های اداره تربیت بدنی اعم از کلاس های فوق برنامه، تمرینات تیم های ورزشی،برگزاری مسابقات و جشنواره های ورزشی از چه طریقی می باشد؟
اطلاع رسانی از طریق
کانال تلگرام تربیت بدنی @sportdu
سایت اداره تربیت بدنی sport.du.ac.ir
بردهای تربیت بدنی واقع در مجموعه های ورزشی سلمان فارسی و شقایق
پی گیری از طریق انجمن های ورزشی خوابگاهها و دانشکده ها و انجمن های ورزشی تخصصی
7- عضویت در تیمها و شرکت در برنامه های ورزشی دانشکده ها از چه مسیری امکانپذیر خواهد بود؟
از طریق انجمن ورزشی دانشکده ها
6- شرایط عضویت در نهضت داوطلبین و انجمن های ورزشی چیست؟
حضور در اداره تربیت بدنی و ارائه درخواست
انجام مصاحبه توسط کارشناسان تربیت بدنی
عضویت در صورت اخذ صلاحیتهای فنی و اخلاقی
عضویت در انجمنهای ورزشی، از مسیر شرکت در انتخابات انجمنهای ورزشی صورت می پذیرد.
5- شرایط عضویت در تیم های ورزشی دانشگاه چگونه می باشد؟
ثبت نام در فعالیت مورد نظر
حضور فعال در تمرینات با حضور مربی
اخذ صلاحیتهای فنی و اخلاقی توسط ورزشکار
4- هزینه ثبت نام در کلاس های فوق برنامه و تمرینات تیم ها چقدر می باشد؟
در فعالیتهایی که دارای حق مشارکت می باشد، مبلغ حق مشارکت به صورت الکترونیک در فرآیند ثبت نام اخذ می گردد.
3- پرداخت هزینه کلاس های آموزشی و خدمات رفاهی ورزشی از چه طریقی انجام می شود؟
پرداخت به صورت الکترونیک- سامانه بوستان
2- ثبت نام کلاس های فوق برنامه از چه طریقی انجام می شود؟
سامانه بوستان- قسمت ثبت رویداد های ورزشی
9- چه زمان روانپزشک در دانشگاه حضور دارد؟
طبق برنامه از پیش تعیین شده در دانشگاه حضور دارند ( مراجعه به برنامه مشاوران و روانپزشکان در سایت معاونت دانشجویی)
18- اگر با یک موقعیت پر خطر (نظیر فکر یا تهدید و قصد اقدام به خودکشی)مواجه شدیم چگونه از مرکز مشاوره می توانیم کمک بگیریم؟
در قدم اول با رئیس مرکز مشاوره موضوع را می بایست در میان گذاشت اگر مسئول مربوطه در دسترس نبود با هر یکی از کارشناسان مرکز لازم است طرح موضوع کرد.
17- وضعیت مرکز مشاوره دانشگاه در چارت تشکیلاتی و از نظر سازمانی چگونه است؟
مطابق با آیین نامه جامع دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی پژوهشی و فناوری ، مرکز مشاوره دانشجویی هر موسسه زیر نظر مستقیم معاون دانشجویی موسسه قرار دارد.
16- برنامه حضور مشاوران در سراهای دانشجویی(خوابگاه ها) چگونه است؟
مشاوران سراهای دانشجویی نیز برطبق برنامه ی از پیش تعیین شده طی روزها و ساعات خاص در اتاق های مشاوره واقع در خوابگاه ها جهت ارائه خدمات مشاوره ای حضور می یابند. ( مراجعه به سایت معاونت دانشجویی- قسمت مرکز مشاوره – برنامه مشاوران خوابگاه ها)
15- در چه مواقعی جهت تشکیل پرونده در کمیسون موارد خاص(پورتال کمیسیون) لازم است به مرکز مشاوره مراجعه کرد؟
دانشجویان مشمول افرادی هستند که به دلایل اختلالات و مسایل روانشناختی فردی، خانوادگی و اجتماعی دچار مشکلات تحصیلی شده و از طریق کمیسیون موارد خاص متقاضی استفاده از تسهیلات شورای بررسی موارد خاص دانشگاه می باشند.( در این صورت باید به مرکز مشاوره بصورت حضوری مراجعه کرده و پس از تکمیل پرونده خلاصه وضعیت روانشناختی و طرح در کارگروه مرکز، پرونده به کمیسیون دانشگاه یا استان ارجاع می شود)
14- در حال حاضر کدام دانشکده ها دارای دفتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی مستقل هستند؟
* دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر
* دانشکده فیزیک
* دانشکده زیست شناسی
* دانشکده علوم زمین شناسی
* دانشکده هنر
13- برنامه حضور مشاوران دفاتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی به چه شکلی است؟
مشاوران دفاتر بر اساس برنامه زمانبندی شده طی ساعات و روزهای خاصی در دانشکده ها حضور دارند ( مراجعه به سایت معاونت دانشجویی – برنامه حضور مشاوران دفاتر ارتقای تحصیلی)
12- وظیفه دفاتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی دانشکده ها چیست؟
کمک به دانشجویان جهت ارتقای تحصیلی آنان از اهداف اولیه این دفاتر است. به عنوان مثال پیگیری وضعیت دانشجویان دچار افت تحصیلی، مشروطی و یا ارجاعی از سوی کمیسیون موارد خاص از جمله وظایف دفاتر مشاوره و ارتقاء تحصیلی می باشد.
11- اگر فردی در زمینه مصرف مواد با مشکل مواجه شود (اعتیاد داشته باشد) و نیازمند کمک تخصصی باشد چگونه می توان به او کمک کرد؟
تماس با مرکز مشاوره و دریافت نوبت جهت مشاوره با کارشناس پیشگیری از مواد
10- در چه مواقعی لازم است به واحد مددکاری مرکز مراجعه کرد؟
این واحد دانشجویانی را تحت پوشش و حمایت خود قرار می دهد که به هر دلیل دچار آسیب یا در معرض آسیب جدی قرار دارند. پیگیری و متابعت از توصیه های و برنامه های درمانی ارائه شده، حمایت و پیگیری تغییر و تعدیل موقعیت های آسیب زا ( وضعیت دشوار خانوادگی، مشکلات محیط زندگی کنونی مثلاً خوابگاه، مشکلات تحصیلی، مالی و بین فردی) و مراقبت و پیگیری وضعیت بهبودی دانشجویان دارای مشکلات جسمانی و روانشناختی و شرایط نامساعد خانوادگی
8- آیا هر کس به روان شناس مراجعه می کند باید دارو مصرف کند؟
خیر .این مسئله به نوع مشکل و اختلال و نظر روانپزشک بستگی دارد. برخی از اختلالات که پایه عصبی-زیستی دارند(نظیر بیش فعالی/نقص توجه) خط پایه درمان، دارو درمانی است اما برخی دیگر که به لحاظ شدت نسبتاً سطحی است و بعد اجتماعی و اکتسابی دارد می بایست از طریق روش های روان درمانی حل شود.
7- روان شناس و مشاور کیست و چه تفاوتی با روانپزشک دارد؟
روانشناس در دوران دبیرستان در رشته علوم انسانی و در دانشگاه در رشته روانشناسی تحصیل کرده است و پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در یکی از شاخه ها و گرایش های روانشناسی، مجوز راه اندازی مطب یا فعالیت در مراکز مشاوره را از سازمان نظام روانشناسی و یا سازمان بهزیستی دریافت می نماید. روان درمانی روش های مختلفی دارد؛ از جلمه شناخت درمانی، رفتار درمانی، طرحواره درمانی، درمان های تحلیلی، روان کاوی، بازی درمانی و غیره. هر روانشناس از یک یا چند روش مختلف روان درمانی برای کمک به مراجعان خود استفاده می کند.
روانپزشک همانطور که از عنوانش مشخص است در رشته پزشکی تحصیل کرده و پس از گذراندن پزشکی عمومی، دوره تخصص خود را در رشته روانپزشکی (یا همان تخصص اعصاب و روان که یکی از تخصص های پزشکی است) گذرانده است. حتما می دانید که پزشکی تخصص های مختلفی دارد از جمله تخصص چشم، داخلی، قلب و غیره که روانپزشکی هم یکی از آنهاست. روانپزشک (یا همان متخصص اعصاب و روان) بیشتر بر جنبه جسمی و فیزیولوژیک بیماری ها تأکید دارد و برای درمان مشکلات بیماران دارو تجویز می کند و در صورت لزوم و در شرایط خاص بیمار را بستری می کند.
بیشتر مشکلات و اختلالات روانشناختی نیازمند تعامل روانپزشک و روانشناس است.به عبارتی بخشی از کار که دارو درمانی است توسط روانپزشک انجام می شود و بخش روان درمانی نیز بیشتر توسط روانشناس و روان درمانگر)که می تواند روانپزشک یا روانشناس باشد) انجام می پذیرد. بخشی از مشکلات نظیر مسائل و مشکلات خانوادگی و زناشویی ممکن است صرفاً جنبه مشاوره و روان درمانی داشته باشد.
6- چطور می توانیم از برنامه کارگاه ها ی آموزشی مرکز مشاوره با خبر شویم؟
در ابتدای هر نیمسال تحصیلی برنامه ها و کارگاه های آموزشی مرکز مشاوره در سایت معاونت دانشجویی( مرکز مشاوره – قسمت کارگاه های آموزشی ویژه دانشجویان ) بارگزاری می شود.
5- از مشاور خود چه انتظاری می توانید داشته باشید؟
به شما فارغ از جنسیت و سواد احترام بگذارد
به تمامی آنچه می گویید خوب گوش دهد
تمامی تلاش خود را برای حل مشکل شما انجام دهد
نسبت به حل مشکل شما متعهد باشد
در صورت نیاز و نداشتن تخصص برای رفع مشکل شما ، بلافاصله شما را به روان شناس دیگری ارجاع دهد
4-در چه مواردی می توان به مشاور مراجعه کرد؟
جهت رفع مشکلات تحصیلی،مشاوره پیش و پس از ازدواج ، مدیریت شکست های عاطفی، خانوادگی، درمان اختلالات و مشکلات روان شناختی و بالینی مانند: افسردگی، اضطراب، اختلالات شخصیت، وسواس، مشکلات جنسی، سوء مصرف مواد مخدر و...
3 -به چند روش می توان از خدمات مشاوره ای و روانشناختی مرکز استفاده کرد؟
تلفنی
آقای صالحین 09919204601 شنبه و دوشنبه 9صبح لغایت 12
2 خانم دکتر یمینی 09390419647 یکشنبه و سه شنبه و چهارشنبه 9صبح لغایت 12
3 خانم امامیون
4 مشاوره آفلاین خانم ناصریان از طریق فرم سامانه دانشجویی در طول هفته ساعات اداری
2- فرایند رزرو وقت چگونه است ؟
نشانی مرکز : ساختمان شماره 2 -طبقه همکف -مرکز مشاوره و سلامت
شماره تماس مستقیم : 35220252-023
1- مرکز مشاوره در چه ساعاتی خدمات مشاوره ای و روان درمانی ارائه می دهد؟
خدمات مشاوره ای و روان درمانی به دانشگاهیان از ساعت 8 صبح لغایت 13 در مرکز مشاوره دانشگاه ارائه می شود. مشاوران و روان شناسان بر اساس برنامه از پیش تعیین شده حضور می یابند و استفاده از جلسات مشاوره ای فقط با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.
6- چگونه از برنامه حضور پزشک مطلع شویم؟
با مراجعه به سایت معاونت دانشجویی می توان از برنامه حضور پزشک(روز و ساعت) مطلع شد.
5- در صورت مشاهده نواقص بهداشتی در سطح دانشگاه از چه طریق می توان جهت رفع آن نقص وارد عمل شد؟
الف- ارسال موضوع و مستندات احتمالی به آدرس @Behdashtdu
ب- مراجعه به مرکز و مطرح نمودن موضوع با کارشناس بهداشت
4- گواهی و تاییدیه پزشک معتمد در چه مواردی لازم است؟
الف- جهت درخواست کمیسیون موارد خاص
ب- جهت موجه نمودن غیبت های آموزشی به علت بیماری
ج- جهت اخذ واحد تربیت بدنی ویژه
د- جهت درخواست حذف پزشکی واحد های آموزشی
2- آیا خدمات مرکز شامل دندانپزشکی می شود؟
خیر
1- خدمات مرکز بهداشت و درمان شامل چیست؟
الف- خدمات پزشک عمومی
ب- خدمات مراقب سلامت
ج- خدمات بهداشت محیط